erasmusIN

EU flag-Erasmus+

Erasmus Policy Statement (Overall Strategy)

ECHE 2014-2020: 271067-EPP-1-2016-1-ES-EPPKA3-ECHE

 Please describe your institution’s international (EU and non-EU) strategy. In your description please explain a) how you choose your partners, b) in which geographical area(s) and c) the most important objectives and target groups of your mobility activities (with regard to staff and students in first, second and third cycles, including study and training, and short cycles). If applicable, also explain how your institution participates in the development of double/multiple/joint degrees:

 

El IES de Pobra do Caramiñal tiene experiencia en la participación en proyectos europeos, ya que desde hace diez años está desarrollando diferentes proyectos Comenius y ahora Erasmus + de formación del profesorado, que han resultado ser enormemente motivadoras y generadoras de experiencias de aprendizaje y convivencia que alumnos y profesores valoran en todos los casos muy positivamente.

Alumnos, profesores y demás personal de Educación Superior no han tomado parte hasta el momento en este tipo de proyectos de movilidad, circunstancia que queremos modificar, y brindar la oportunidad a todos ellos de acercarse a otros sistemas educativos y productivos y completar su formación en un mundo cada vez más globalizado y que nos exige una actualización constante. Nos apoyaremos en la acción de visitas preparatorias de tal forma que se puedan conocer algunos de los socios de forma directa, los países que serán de elección son los más cercanos a nuestro centro, aunque no se descarta la participación en otros programas o acuerdos que sean interesantes y que se ubiquen en países más lejanos.

Los grupos de alumnos a los que se dará preferencia son los de 2º curso de Dietética ; al tratarse de short cycles básicamente serán en movilidad de estudiantes para prácticas en empresas y organismos públicos y privados en el sector de la Sanidad. Los alumnos, por un lado podrán entrar en contacto con métodos innovadores de conservación, manipulación, transformación y promoción de productos alimentarios y composición de dietas y menús tipo o adaptados a colectivos concretos de población. Por otro lado, en el ámbito sanitario podrán entrar en contacto con métodos de trabajo y apoyo en otros países del entorno: realizar actividades de elaboración de dietas terapéuticas , desarrollar programas de promoción de la salud y educación sanitaria alimentaria destinados a otros profesionales sanitarios, de servicios de restauración o a grupos de población, participar en la elaboración de mapas alimentarios y supervisar la calidad higiénico-dietética de los alimentos, desde la perspectiva del país de acogida.

En la actualidad y al estar los mercados cada vez más globalizados se entiende que nuestros alumnos deben, no solo estar preparados para competir en ellos, sino para adquirir una capacidad de adaptación que les permita la flexibilización que se necesita en el mercado laboral.

Para el personal del centro también es importante avanzar en la innovación para servir como correa de transmisión para que los alumnos que reciban una formación cada vez más moderna y competitiva. Se promoverá la participación en programas de formación del personal educativo KA1, y el contacto e intercambio con otros centros educativos, instituciones y empresas, locales y extranjeros

 

Please describe your institution’s strategy for the organisation and implementation of international (EU and non-EU) cooperation projects within the framework of the Erasmus+ Programme.

 

El interés de nuestro centro es la de armonizar la formación de nuestros alumnos y por tanto de nuestro personal en relación a las tecnologías emergentes. La participación en programas Europeos nos proporcionará una mejora de la calidad de la enseñanza en nuestro centro, y la adquisición de herramientas y habilidades que permitan que nuestra escuela pueda incrementar los resultados del trabajo de profesores y alumnos. Nuestra escuela quiere estar preparada ante los nuevos retos derivados de una sociedad cambiando a gran velocidad, que hace necesaria una constante actualización para no quedarse desfasados a nivel individual y como centro.

Contamos con la experiencia de estar participando en proyectos Europeos desde hace diez años, actualmente llevando a cabo un proyecto KA1(proyecto de movilidad para personal docente escolar) , y solicitando un nuevo proyecto KA1 y un proyecto KA2 en la presente convocatoria 2015. En el futuro tenemos la intención incluír la solicitud de proyectos tanto de la acciones KA1 y KA2 que incluyan movilidad de alumnos y profesores participantes en Ciclos formativos de Grado Superior: Movilidad de estudiantes de ciclo corto y movilidad del personal de instituciones de Educación Superior.

Se promoverá asimismo el establecimiento de Asociaciones estratégicas de fomento de la cooperación con socios clave, como empresas, organismos o instituciones sanitarias o de investigación.

 

Please explain the expected impact of your participation in the Erasmus+ Programme on the modernisation of your institution.

Please refer to each of the 5 priorities of the Modernisation Agenda and explain the policy objectives you intend to pursue:

  • La calidad de la formación se verá sensiblemente mejorada gracias a la movilidad tanto del personal como de los estudiantes.
  • Los alumnos formados bajo el Programa Erasmus + verán mejorada su empleabilidad no solo a nivel local, sino también internacional
  • Mejor aprovechamiento del potencial de las TIC
  • La participación en el Programa producirá un aumento de la motivación de alumnos y profesores.
  • El establecimiento de convenios con otros centros educativos e instituciones o empresas nos permitirá entrar en contacto con sistemas productivos, de trabajo o investigación innovadores
  • Adaptación de los programas a las necesidades del mercado de trabajo
  • Se estimulará con el establecimiento de nuevos convenios la capacidad de innovación, creatividad y emprendimiento
  • El fomento de la colaboración y cooperación con empresas y organismos será otra consecuencia del establecimiento de acuerdos en el marco del programa Erasmus +

 

 

Translation language

Please describe your institution’s international (EU and non-EU) strategy. In your description please explain a) how you choose your partners, b) in which geographical area(s) and c) the most important objectives and target groups of your mobility activities (with regard to staff and students in first, second and third cycles, including study and training, and short cycles). If applicable, also explain how your institution participates in the development of double/multiple/joint degrees

IES Pobra do Caramiñal has experience in participation in European projects since last ten years is developing different Comenius projects now, Erasmus + KA1 , which have proved enormously motivating and generating learning experiences that students and teachers in all cases highly valued

Students and staff of Higher Education have not taken part so far in this type of mobility projects, a fact we want to modify, and provide an opportunity for all of them to approach other educational and productive systems and complete their training in a increasingly globalized world requiring a constant updating. We shall rely on the action of preparatory visits so that we can meet some of the partners directly, the countries that will be of choice are the closest to our center, although the participation is not ruled out in other interesting programs or agreements located in more distant countries.

Groups of students who are given preference are the 2nd year Dietetic; since it is basically short cycles will be on student mobility for placements and public and private organizations in the field of Health. Students, on the one hand may contact innovative methods of storing, handling, processing and promotion of food products and composition of diets and menus type or tailored to specific population groups. On the other hand, in the health field may contact methods work and support in other neighboring countries: activities for development of therapeutic diets, develop programs promoting health and food health education for other health professionals, caterers or population groups, participate in the preparation of maps and monitor food hygiene and nutritional quality of food, from the perspective of the host country, institution or company

Today in an increasingly globalized markets our HEI students must not only be ready to compete in them, but to acquire a resilience that allows them the flexibility needed in the labor market.

For HEI staff is also important to advance on innovation to serve as a conduit for students receiving an increasingly modern and competitive training. We will promote the participation in KA1 training programs, and contact and exchange with other foreign schools, institutions and businesses, local and abroad

 

Please describe your institution’s strategy for the organisation and implementation of international (EU and non-EU) cooperation projects within the framework of the Erasmus+ Programme.

The interest of our school is to harmonize the our students our staff training both in relation to emerging technologies.

Participation in Erasmus + Programme will improve quality of education in our school, and acquiring tools and skills that enable our school to increase the results of the work of teachers and students. Our school wants be prepared for the new challenges of a society changing rapidly, needing a constant update.

We have the experience of participating in European projects for ten years, currently undertaking a KA1 project (mobility project for school teachers), and requesting a new KA1 and KA2 project in this 2015 call . In the fuiture we have the intention to include the application of both projects KA1 and KA2 actions involving HEI students and staff mobility: short cycle Mobility and staff mobility higher education institutions.

We will promote the cooperation with key partners, including businesses, organizations and healthcare or research institutions establishing strategic partnerships .

 

Please explain the expected impact of your participation in the Erasmus+ Programme on the modernisation ofyour institution.

Please refer to each of the 5 priorities of the Modernisation Agenda and explain the policy objectives youintend to pursue:

  • Training quality will be noticeably better thanks to mobility and cross border cooperation for students and so for HEI staff
  • Our students trained under Erasmus will get abilities in order to improve their local and international employability.
  • Better use of the potential of ICT
  • Students and teachers participation in the Program will motivate them.
  • Establishing partnerships with other schools and institutions or companies allow us to contact innovative production systems or innovative research.
  • Programmes will be adapted to labour market needs
  • Partnerships will stimulate entrepreneurial, creative and innovation skills.
  • Encourage partnership and co-operation with business will be a consecuence of the participation in the Programme

 

 

 

SEN COMENTARIOS

DEIXAR UNHA RESPOSTA